ALEXANDERTECHNIEK

UITLEG OVER EEN BIJZONDERE METHODE

BALANS EN COÖRDINATIE

Als wij mensen nog heel jong zijn, bewegen we ons moeiteloos door de wereld. Kinderen hebben een nieuwsgierige blik en ontdekken de omgeving op een natuurlijke manier. Mensen die dicht bij de natuur opgroeien, behouden dit gemak en kunnen tot op oude leeftijd zware lichamelijke belasting aan zonder aan vitaliteit in te boeten. In de moderne maatschappij is dit een beetje anders. We gaan naar school en zitten op vreemde stoelen, brengen veel tijd door achter beeldschermen en wennen aan een leven met stress en een voortdurend gebrek aan tijd. Steeds vroeger krijgen we te maken met rugklachten en soortgelijke kwalen die veroorzaakt worden door slechte houding. Vaak gaan we op hogere leeftijd krom lopen, hoewel we niet jarenlang lichamelijk zwaar werk hebben gedaan. Structurele storingen in onze balans en coördinatie zijn door onze levensstijl voor ons gevoel normaal geworden.

EEN MOMENT STOPPEN

Levenslange gewoontes die een natuurlijk gebruik van het lichaam in de weg staan, worden door ons niet als onnatuurlijk ervaren. Maar gevolgen ervan zoals schouderpijn, blessuregevoeligheid en verminderde coördinatie merken we wel. Om dit proces om te draaien, kijken we niet zozeer naar wat we doen, als wel hoe we iets doen. Hoe beïnvloedt mijn omgang met mezelf de kwaliteit van de activiteit waar ik in sta? Met Alexandertechniek leren we te observeren hoe we ons lichaam gebruiken. We leren het zenuwstelsel opnieuw te programmeren en storingen in balans en coördinatie te voorkomen. In de lessen is dit met name een praktische ervaring. De eerste stap is om een moment in te houden en de focus te verleggen naar waarnemen en voelen. We trainen hiermee de fijne gevoeligheid voor alle voorbereidende gewoontes die in het lichaam plaatsvinden nog voordat we willen bewegen.

NIEUWE KEUZES MAKEN

Een moment stoppen is een ontzettend krachtig middel dat ruimte en tijd creëert om nieuwe keuzes te maken. Bijvoorbeeld anatomische aanwijzingen die een gebalanceerd en gezond functioneren van de eenheid van lichaam en geest faciliteren. F.M. Alexander, naar wie de techniek vernoemd is, ontdekte dat alle storingen in een natuurlijk gebruik van het lichaam zichtbaar zijn in een verstoorde verhouding tussen wervelkolom, nek en hoofd. Het herstellen van die verhouding begint bij het heractiveren van onze houdingsreflexen en een bewustmaken van de ondersteuning vanuit de grond. Tijdens de lessen werken we gestructureerd aan dit proces, dat gaandeweg steeds zelfstandiger door de leerling wordt voortgezet en uitgebouwd. Op deze website vind je meer uitleg en voorbeelden over deze unieke methode, de lespraktijk en de leraar Alexandertechniek.

TIJDELIJK KORTING VAN 10% OP INTRODUCTIELES

Korting op eerste privéles met extra tijd voor kennismaking, intentie bespreken en doelstellingen formuleren.

DE TECHNIEK VAN FREDERICK MATTHIAS

'IS HET MISSCHIEN IETS WAT IK ZELF DOE'

De Australische acteur F.M. Alexander (1869 – 1955) ontwikkelde zijn methode aan het einde van de negentiende eeuw om zichzelf te helpen. Hij kreeg te maken met stemproblemen waar de artsen oorzaak noch behandeling voor kenden. Een laatste advies dat ze meegaven, was om voorafgaand aan een optreden langere periodes te zwijgen. Dit hielp tot de helft van de avond, maar dan kwamen de stemproblemen weer op. De jonge acteur stelde toen een cruciale vraag “is het misschien iets wat ik zelf doe, dat de problemen veroorzaakt?” en bracht een decennium door met het beantwoorden van deze vraag. Hij deed grote ontdekkingen over balans, coördinatie en aansturing van het lichaam. Hij verifieerde deze, onderzocht verder en ontwikkelde een methode om storingen in het natuurlijke gebruik van het lichaam te herstellen. Deze methode is vernoemd naar de oprichter en is van generatie op generatie doorgegeven: de Alexandertechniek.

LESSEN ALEXANDERTECHNIEK

Leraren Alexandertechniek zijn georganiseerd in (inter-)nationale beroepsverenigingen. De techniek heeft ondertussen wetenschappelijke onderbouwing gekregen en wordt op meeste academies als leidende somatische techniek aangeboden. Een leraar Alexandertechniek traint drie jaar intensief om zich de principes van de methode eigen te maken en deze verder te kunnen geven. Als je voor een privéles komt, krijg je van de leraar verbale aanwijzingen met hands-on ondersteuning. Je kunt meedenken met het proces en tegelijk wordt je zenuwstelsel en je hele lichaam geïnformeerd over dat proces. Op deze foto zie je een dergelijk detail. Onder Lessen lees je meer over de praktische details.

VOOR WIE IS ALEXANDERTECHNIEK

Alexandertechniek is een voorbereidende techniek die helpt om vrijer te ademen, lopen, dansen, zitten, presenteren, zingen etc. Lange tijd was deze methode een insider tip onder orkestleden en balletdansers. Dit kwam doordat zij aan steeds hogere eisen moesten voldoen en een methode zochten die meer met minder mogelijk maakt. Ondertussen is het besef wijd verspreid, dat niet wat, maar hoe we iets doen van primair belang is voor de effectiviteit van ons handelen. Brengen we ons handelen in lijn met wie we zijn, dan wordt dit authentiek en gemakkelijk. Alexandertechniek is de gespecialiseerde methode die mensen van alle leeftijden en beroepen hierbij helpt.

MAAK NU EEN AFSPRAAK

ERVAAR HOE ALEXANDERTECHNIEK JOU VERDER BRENGT
STUDIO ADAGIO

DE PERSOON ACHTER DE STUDIO

Ivan Lukic is leraar Beweging & Bewustzijn met Alexandertechniek. Hij heeft zijn training in Nijmegen gevolgd en heeft ervaring opgedaan met heel diverse doelgroepen en leeftijden. Hij geeft internationaal workshops en privéles in studio’s in Amsterdam en Nijmegen. Dit zijn enkele voorbeelden van mensen met wie hij heeft gewerkt.

  • Acteurs
  • Instrumentalisten
  • Zangers
  • Kantoormedewerkers
  • Dansers
  • Parkinsonpatiënten
  • Mensen met rugpijn
  • Mensen met RSI
  • Kinderen
MEER OVER IVAN